ridlektionen!

Hej!
Ja nu är det äntligen dax att inleda den nya kategorin - Ridpass! där kommer vi helt enkelt blogga om våra ridpass,såklart!  
Väl där så fick jag en häst som heter Balder/fjordbalder, han är en 10 årig fjording på 152 cm mkh, jag har ridit honom ganska många gånger innan, så det var inget nytt för mig.
Men vi borstade oså som vanligt och sedan hade vi ju då hästkunskap, där pratade vi först om hur en häst ska må/se ut osv för att sedan skulle vi visitera hästarna som vi hade, Fjordbalder hade lite bett, några småsår, ett litet behandlat sår på vänster-bakben, men inget ''farligt''.
 
Sedan gick vi till ridhuset och satt upp, sedan gick vi ut till paddocken ist för det regnade inte då, men dock var det väldigt blött och massa vattenpölar, fjordbalder hade ju ätit lite nu i sommar ;) så han var lite klumpigare ibland, snubblade till oså men inget mer med det.
Först skulle vi sitta i balanssits, och sedan ta stigbyglarna o allt så travade vi lite, så på mitten av båda långsidorna skulle vi göra halt, men fjordbalder är en riktig envis en, så i början fick jag styra in i staketet för att han ville verkligen inte stanna!! men sedan gick det bättre!
Sen skulle vi göra balanssits igen, och upp i trav igen, så nu skulle vi göra halvhalter, så precis innan hästen saktar av till skritt - ska man fram i trav igen, svårt att förklara för er som inte rider...
aja, oså sedan gjorde vi 2 volter, en galloppvolt och en ''halvhalt volt'' kan man säga, så i början fattade jag alltid rätt gallopp men om jag fattade väster (som var det varvet vi va i) så tog han höger ändå typ, ååh!! men sedan lyssnade han lite mer, så skulle vi testa göra balanssits i gallopp, och det var inte det enklaste kan jag ju säga!
Sedan gick jag ner till den andra volten där han lyssnade helt ok.
Vi gjorde det i båda varven också såklart
Efter ridlektionen så fotade jag när hästarna släpptes ut i hagen, endel bilder blev bra, och endel inte haha, men ni får ett litet smakprov! 
 
Ganska långt inlägg jag vet, men så är det ju när man ska berätta om en ridlektion, haha!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0